Jak uniknąć wypalenia zawodowego?

Jak uniknąć wypalenia zawodowego?

Na początku warto zaznaczyć, że pierwsze symptomy wypalenia zawodowego niestety są trudne do zauważenia i prawidłowego zdiagnozowania. Sam pracownik myli je najczęściej ze zmęczeniem i chwilowym spadkiem formy. W dużej mierze to od jego współpracowników a nawet szefa zależy czy wypalenie zawodowe zostanie prawidłowo rozpoznane a jego rozwój zatrzymany.
Reklama
Wypalenie zawodowe najczęściej objawia się ciągłym zmęczeniem i wycofaniem. Pracownik staje się mniej efektywny pomimo pełnego zaangażowania. Kolejne symptomy to trudności w komunikacji z innymi, pracownik staje się otępiały, często pojawiają się u niego negatywne emocje jak smutek, złość a nawet agresja. W skrajnych przypadkach wypalenie zawodowe może prowadzić do uzależnień, depresji i co się z tym wiąże myśli samobójczych. Co więc zrobić, by w ciągłym „wyścigu szczurów” i pracy w dużym stresie nie dopuścić do zawodowego marazmu?

Oto kilka wskazówek:

1. Przerwy w pracy – wylicza się, że dla prawidłowego funkcjonowania umysłu powinno się robić 5 minut przerwy po każdej godzinie intensywnej pracy, 2. Normowany czas pracy – optymalna ilość przepracowanych godzin w jednym tygodniu to 40 godzin, 3. Czas wolny od pracy – nie przynoś pracy do domu, w miarę możliwości nie zostawaj po godzinach.
Reklama
Każdemu należy się urlop więc ten przyznany wykorzystuj w pełni, 4. Rozwój zawodowy – motywacja każdego pracownika spada jeśli ten wykonuje przez dłuższy czas te same zadania. Warto więc zadbać o nowe wyzwania i doświadczenia zawodowe, 5. Zdrowy sen – zadbaj nie tylko o odpowiednie warunki snu, ale także odpowiednią ilość jego godzin. Wylicza się, iż dorosły człowiek potrzebuje w każdej dobie około 8 godzin snu, by jego organizm został zregenerowany, 6. Pasja – pozwala oderwać myśli od zawodowych obowiązków, 7. Aktywność fizyczna – udowodniono, że każdy rodzaj aktywności fizycznej odpręża nasze spięte ciało i zestresowany umysł, ponieważ podczas ruchu uwalniane są hormony szczęścia, 8. Pozytywne nastawienie – osoby o pogodnym usposobieniu są bardziej zmotywowane a ich kontakty ze współpracownikami są lepsze. Natalia
Reklama
Autor - Olga Szarycka
Autor:
|
redaktor zaradnakobieta.pl
o.szarycka@zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Google news icon
Obserwuj nas na
Google news icon
Udostępnij artykuł
Reklama
Reklama
Reklama