Kieszonkowiec

Franczyza – co warto wiedzieć?

Franczyza to umowa zawierana między dwoma, niezwiązanymi ze sobą firmami. Jedna daje sprawdzony pomysł na biznes, szkolenia i wsparcie mentorskie, zaś druga prowadzi własne przedsiębiorstwo w oparciu o wytyczne zawarte w umowie. To ciekawy sposób na prowadzenie własnej działalności gospodarczej, zobacz, co warto o nim wiedzieć
Reklama
Warunki przystąpienia Umowa franczyzy jest podpisywana przez dwóch partnerów biznesowych. Jedna strona daje pomysł i pomaga w tworzeniu i prowadzeniu przedsięwzięcia, zaś druga prowadzi działalność gospodarczą według wskazań znajdujących się w umowie.  Jednakże, aby przystąpić do franczyzy przedsiębiorca musi spełnić wiele warunków, które są dokładnie określone w umowie. Ze względu na to, że franczyza występuje w wielu różnych branżach trzeba wiedzieć, iż także wymagania są bardzo zróżnicowane. Wśród najczęściej występujących znajdują się:
  • posiadanie lub wynajęcie lokalu na prowadzanie działalności w ramach franczyzy;
  • odpowiedni dobór lokalizacji miejsca, gdzie będzie prowadzona działalność, zgodna z wymogami zawartymi w umowie franczyzy;
  • posiadanie odpowiedniej ilości pieniędzy lub zdolności kredytowej, aby móc pokryć koszty dostosowania lokalu oraz uzupełnienia go o urządzenia niezbędne do prowadzenia działalności zgodnej z wytycznymi franczyzy;
  • założenie własnej działalności gospodarczej, pozyskanie wszelkich pozwoleń wymaganych w wybranej branży.
 Warunki współpracy Firma oferująca swój pomysł na biznes podpisując umowę franczyzy z przedsiębiorcą poza samym planem biznesowym oferuje mu również znane logo, pomoc w podpisywaniu umów z partnerami biznesowymi, dobre warunki dostaw negocjowane z właścicielem marki itd. Ponadto franczyzodawca  gwarantuje franczyzobiorcy wsparcie merytoryczne w postaci szkoleń dla niego oraz pracowników poszczególnych szczebli.
Reklama
Zazwyczaj przedsiębiorca otrzymuje też swojego mentora, który pomaga mu w rozpoczęciu i prowadzeniu działalności. Warto też wspomnieć, ze wiele firm udostępniających swoją markę na zasadach franczyzy dba o odpowiednią reklamę, która wspomaga wszystkich franczyzobiorców. Franczyzobiorca natomiast zobowiązuje się do okresowego uiszczania opłat na rzecz franczyzodawcy, dostosowania się do wymogów wskazanych w umowie, prowadzenia działalności zgodnie z wytycznymi marki. Inne zasady dotyczące współpracy są dokładnie opisane w umowie. Zapisy mogą być bardzo zróżnicowane w zależności od branży. Koszty prowadzenia działalności franczyzowej W przypadku umowy franczyzowej najwięcej trzeba wydać podczas wprowadzania zaleceń umowy w życie.
Reklama
Wynajem lub zakup lokalu, dostosowanie go do warunków znajdujących się w umowie, zakup sprzętu i towaru, to koszt od kilkudziesięciu tysięcy złotych do kilku milionów. Po okresie inwestycyjnym koszty działalności znacznie spadają. Konieczne jest płacenie wszystkich opłat związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej takich ja ZUS, podatki, wynagrodzenia pracownicze, zakup towaru, koszty reklamy itd. Ponadto konieczne jest regulowanie kwoty wskazanej w umowie za udostępnienie znaków firmowych oraz innych związanych z franczyzą elementów. Firmy oferujące umowy franczyzowe Choć nie zdajemy sobie z tego sprawy każdego dnia mamy do czynienia z firmami działającymi na zasadzie franczyzy.
Reklama
Rano idziemy do Lewiatana po bułki, potem odwiedzamy Mc Donaldsa jedząc hamburgera na drugie śniadanie, potem robimy zakupy w Brico Marche czy Ambrze itd. Obecnie na polskim rynku jest ponad 650 marek działających  na zasadzie franczyzy. Jak więc widać jest w czym wybierać. Czy franczyza się opłaca? Franczyzodawcy to firmy oferujące znaną markę i sprawdzony biznesplan. Dzięki temu przedsiębiorca ma dużo większe szanse na powodzenie aniżeli tworząc swoją własną firmę. Jednakże podpisanie umowy franczyzy wiąże się z dużymi wydatkami związanymi z dostosowaniem lokalu do wymagań franczyzodawcy oraz uiszczaniem regularnych opłat na jego rzecz. Przed podpisaniem umowy warto bardzo dokładnie przeliczyć wszystko i samemu stwierdzić czy to się opłaca.
Reklama
Autor - Olga Szarycka
Autor:
|
redaktor zaradnakobieta.pl
o.szarycka@zaradnakobieta.pl
Wydawcą zaradnakobieta.pl jest Digital Avenue sp. z o.o.
Google news icon
Obserwuj nas na
Google news icon
Udostępnij artykuł
Reklama
Reklama