- Powtórne uszkodzenie produktu
Jeśli zakupiony przez Ciebie produkt okazał się uszkodzony lub zepsuty masz prawo oddać go do reklamacji. Sprzedawca powinien przyjąć go i ocenić jak może Ci pomóc. W zależności od uszkodzenia może zaproponować naprawę sprzętu, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. Jeśli zdecydujesz się na naprawę sprzętu na nowy i po raz kolejny pojawi się z nim problem możesz śmiało wymagać od sprzedawcy zwrotu pieniędzy. Nie może on tego odmówić, nawet jeśli drugie uszkodzenie jest zupełnie inne od pierwszego zgłoszenia.
- Dostarczenie wadliwego sprzętu do sklepu
Często zdarza się, że sprzedawca wymaga dostarczenia do sklepu uszkodzonego sprzętu na własna rękę.
Musisz wiedzieć, że jest to bezprawne. Jeśli zakupiony sprzęt jest niewielkich rozmiarów możesz zanieść go do sklepu, jeśli jednak jest to np. pralka czy lodówka – sprzedawca powinien wysłać specjalistę do jej obejrzenia. Jeśli uzna on wadę, wówczas sprzęt powinien zostać odebrany na koszt sprzedawcy. Warto przy okazji wiedzieć, że nieuprawniony jest też wymóg dostarczenia urządzenia w oryginalnym opakowaniu. Wadliwy towar możesz oddać zapakowany w taki sposób, by nie uległ on dalszym uszkodzeniom.
- Kiedy wada ujawni się po dokonaniu montażu
Zdarza się, że wada ujawni się po pewnym czasie, kiedy produkt zostanie już zamontowany. Taka sytuacja ma miejsce np. w przypadku materiałów budowlanych.
Latem układa się płytki, które mają być mrozoodporne, zaś za pół roku pod wpływem zimna zaczynają one pękać. Również w takim wypadku reklamacja powinna zostać uznana. Warto też wiedzieć, że w przypadku wadliwych produktów wymagających montażu masz prawo do zwrotu kosztów demontażu i montażu produktu wadliwego.
- 14 dni na rozpatrzenie reklamacji
Sprzedawca ma prawny obowiązek udzielenia odpowiedzi na reklamację w ciągu 14 dni od daty jej złożenia. Jeśli tego nie zrobi, wówczas możesz uznać, że reklamacja została uznana. Aby móc skorzystać z tego zapisu prawnego musisz zadbać o to, by mieć wszystko udokumentowane. Dlatego reklamację składaj w formie pisemnej opatrzoną datą i podpisem osoby przyjmującej pismo.
Jeśli zgłaszasz reklamację listownie pamiętaj, aby wysłać list ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
W Polsce większość sprzedawców oraz producentów uznaje uzasadnione reklamacje. Jest to działanie korzystne dla firm, przede wszystkim ze względów wizerunkowych. Zawsze może zdarzyć się, że produkt ulegnie uszkodzeniu, co nikogo specjalnie nie dziwi i jest przez klientów przyjmowane ze spokojem. Jeśli jednak firma nie chce przyjąć reklamacji, ociąga się z naprawieniem szkody lub wymianą towaru wówczas traci na wiarygodności.
Powinnaś też wiedzieć, że jeśli pojawiają się problemy z uznaniem i zrealizowaniem reklamacji możesz skorzystać z pomocy prawnej dzwoniąc na bezpłatną infolinię pod numer 801 440 220.
Źródło zdjęcia: pixabay.com